Denne bloggen er flyttet

tirsdag 2. september 2008

Litt om Psykoser og Shizofreni

Schizofreni regnes ofte som den vanligste formen for psykose.

Det er veldig viktig for meg at de som leser denne bloggen forstår at schizofreni ikke dreier seg om splittet personlighet sånn som mange tror, for det er det nemlig ikke. Schizofreni dreier seg om at vi tydeligvis ikke ser på verden på samme måte som alle andre, derfor fant noen ut at det skulle settes en diagnose på dette. I diagnosen ligger det blant annet at man har sansebedrag (altså hallusinerer, veldig ofte dreier dette seg om å høre stemmer) og at man har vanskeligheter for å skille hva som er sine tanker, stemmer og andres tanker.

For å sitere heftet Kort om Schizofreni fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning:

Ordet schizofreni høres avansert ut. Egentlig betyr det bare "delt sinn", på norsk er det best oversatt med begrepet "alvorlig forvirring" [Jeg føler meg forøvrig ikke alvorlig forvirret]. Denne forvirringen er slik at den det gjelder får angst, depresjon og store vanskeligheter med å skille mellom seg selv og omverdenen.

Forøvrig høres resten av beskrivelsen veldig skummelt ut, og får virkelig schizofrene til å høre ut som gale. Men er vi det? Er det å være gal noe som er spesifisert av samfunnet vi lever i eller er det reelt. Mange vil nok si at det er slik det er, men jeg føler at det blir en veldig urettferdig måte å si det på. Uansett er symptomene på schizofreni og psykoser generelt er som følger av forskjellige hefter (Merk: Alle personer med schizofreni har ikke de samme symptomene i like stor grad, man behøver heller ikke å ha alle symptomene på en gang):

Psykoser

Psykose hva er det? fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning

  1. Forvirret tankegang
  2. Vrangforestillinger
  3. Hallusinasjoner
  4. Liten motivasjon
  5. Forandringer i følelsene

Schizofreni

Fakta om Schizofreni fra Rådet for Psykisk Helse

  1. Tankeforstyrrelser
  2. Tilbaketrekning fra andre mennesker
  3. Følelsesmessig avflatning
  4. Store problemer med å ta enkle avgjørelser

Kort om Schizofreni fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning

  1. Tankeforstyrrelser
  2. Konsentrasjonsforstyrrelser
  3. Vrangforestillinger/hallusinasjoner/sansebedrag
  4. Sterke følelsesreaksjoner
  5. Unormale stemninger
  6. Tilbaketrekning fra kontakt
  7. Tap av tiltakslyst
  8. Identitetsproblemer
Schizofreni fra Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning
  1. Tankeforstyrrelser
  2. Tap av tiltakslyst
  3. Hallusinasjoner

For å stille diagnosen schizofreni i Norge må man ha hatt:
  • En psykotisk fase
  • Forverring av tidligere funksjonsnivå
  • Vedvarende sykdomstegn
Og ved punkt nummer to kommer problemet med meg ettersom jeg sannsynligvis har hatt schizofreni hele livet og det derfor er vanskelig å se en "forverring av tidligere funksjonsnivå".

Håper dette innlegget har gjort deg litt klokere :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Altså, jeg har aldri hatt noen halusinasjoner, men jeg sliter med mange av de andre symptomene.. Tror du det kan være det som feiler meg ?

Anonym sa...

Det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg ikke jobber innen psykiatrien.

Men selv om man har mange av symptomene til en psykisk lidelse behøver det ikke å si at man har den bestemte lidelsen. Som regel vil man alltid få noen symptomer som stemmer uansett hvilken lidelse det er snakk om.